

Jesteś po zrobieniu porządków na prywatnym profilu Facebooka i masz pełną gotowość do zawojowania mediów społecznościowych? Jedną ze skutecznych, choć wymagających czasu metod, jest aktywny udział w otwartych i zamkniętych grupach tematycznych i dyskusyjnych.
Oto kilka spostrzeżeń i porad jak, kiedy, z kim, a z kim i z czym na pewno nie, czyli krótki savoir vivre grup społecznościowych.
Wybierz rozmówców
- Przejrzyj uważnie grupy tematyczne i wybierz te, które będą najlepiej odpowiadać Twojemu profilowi działań. Sprawdź czy są to grupy aktywne, ilu mają członków i czy przypadkiem nie są grupami podpiętymi pod konkretną markę produktu lub firmę, co może mocno utrudnić Ci efektywną komunikacją z innymi.
- Przeczytaj regulamin grupy. Warto to zrobić żeby za chwilę nie zostać trwale zbanowanym. Część grup wymaga zatwierdzenia posta przez administratora. Co oznacza, że np. ten nie pozwoli Ci wrzucić linku na Twojego bloga lub posta z FB, ale pozwoli Ci udostępnić te same treści w innej formie. Część jasno określa na co się zgadza, co z góry eliminuje, kiedy wyłącza komentarze, co usuwa, itp.
Zacznij rozmawiać
- Pora zacząć rozmowy. Nie polecam Ci ani w tym momencie, ani w żadnym innym, wklejenia Twojego produktu i zachwalania usług “w pierwszych słowach twego listu”. Tak, w grupach znajdziesz sporo takich działań – zlecanych przez firmy i wykonywanych przez “osoby prywatne” posługujące się fałszywą tożsamością. Ale takie osoby prędzej czy później wyłapywane są przez administratorów, a ich posty usuwane. Poza tym członkowie grup na takie zachowania reagują równie negatywnie więc na wejście zostaniesz uznany za akwizytora. Chcesz tego?
- Jeśli nie wprost, to jak? Zbuduj swoją wiarygodność kompetentnymi komentarzami i aktywnym uczestnictwem w wartościowych dyskusjach. Doradzaj, dziel się wiedzą, dopytuj. W rozmowę możesz wpleść wzmiankę o tym czym się zajmujesz, co sprzedajesz. Jako przykład, a nie zachętę do zakupu. Z mojego doświadczenia wynika, że osoby naprawdę zainteresowane tym co robisz zawodowo zwykle kontaktują się w trybie “priv” przez messengera. Wówczas możesz rozmawiać z nimi o konkretach.
- Grupy społecznościowe to świetne miejsce na zdobycie unikatowej wiedzy: dowiedzieć się co myślą i czego oczekują Twoi potencjalni odbiorcy. Inicjuj rozmowy i dyskusje na tematy z Twojego obszaru zawodowego. W ten sposób możesz kształtować opinie, poszerzać wiedzę potencjalnych klientów, zainspirować do zainteresowania się Twoim produktem lub usługą.
Z kim nie warto rozmawiać?
- Co jakiś czas, gdy ruch w grupie zamiera, pojawiają się “tematy zapalne z gwarantowaną reakcją”, np. naturalne karmienie piersią vs mleko modyfikowane, homeopatia a medycyna systemowa, psychosomatyka a choroby, szczepić czy nie szczepić, itp. Zwykle kończące się zwykłą pyskówką. Unikaj takich “rozmów”, tematów, a nawet grup. Udział w pseudo dyskusjach na pewno Ci nie zaskarbi sympatii, niepotrzebnie spolaryzuje grono dyskutantów, a Tobie wyłącznie nadszarpnie nerwy.
- Pamiętaj, że nigdy i nigdzie nie jesteś anonimowy. Dbaj o język, formę, poziom kultury wypowiedzi. Nie dawaj się ponieść ani fantazji, ani emocjom. Dziękuj, przepraszaj, żartuj na poziomie. Buduj zaufanie i sympatię. Nie tylko w social mediach.